[ X ]
[ X ]
[ X ]
Mărcile autohtone, tot mai vizibile pe pieţele internaţionale
10 Septembrie

În ultima perioada, asistăm la o creştere a interesului solicitanţilor din Republica Moldova pentru asigurarea protecţiei mărcilor pe pieţele altor state. Astfel, dacă în 2010 au fost depuse 43 de cereri internaţionale, avînd Moldova ca ţară de origine, atunci doar în primul semestru din 2015 au fost înregistrate 50 de cereri. Acest fapt demonstrează că producătorii autohtoni au tendinţa să îşi promoveze produsele pe tot mai multe pieţe de desfacere, transmite CURENTUL.

În acelaşi timp, geografia cererilor internaţionale de înregistrare a mărcilor reflectă şi orientarea exporturilor producătorilor autohtoni. Clasamentul ţărilor cel mai frecvent desemnate pentru protecţie este format din ţările vecine Ucraina şi România, ţări din spaţiul post-sovietic: Federaţia Rusă, Belarus, Kazahstan, Kîrgîzstan.

Un interes mai sporit s-a remarcat din partea solicitanţilor naţionali pentru China, desemnată în 2010 doar în 2 cereri, iar în anul 2014 în 27, şi pentru Statele Unite ale Americii, ţara care a fost desemnată în anul 2014 în 23 de cereri (2010 – în 4 cereri). Totodată, a fost remarcată o creştere a solicitării protecţiei din partea solicitanţilor naţionali şi pentru spaţiul european: Polonia, Germania.

Se manifestă şi o tendinţă a solicitanţilor naţionali de a ajunge şi pe pieţe mai exotice, solicitîndu-se protecţie în Algeria, Egipt, Ghana, India, Kenia, Maroc, Mexic, Mongolia, Noua-Zeelandă, Oman, San-Marino, Vietnam, iar odată cu aderarea Organizaţiei Africane de Proprietate Intelectuală (OAPI) la Sistemul de la Madrid, a apărut interes şi pentru ţările din această organizaţie (în I semestru al anului 2015 OAPI fiind desemnată în 9 cereri).

Printre cele mai solicitate clase de produse şi servicii la care se depun cereri de înregistrare pe cale internaţională sunt: serviciile de publicitate, comercializare (clasa 35); băuturile alcoolice (clasa 33); serviciile de alimentaţie publică şi serviciile de cazare temporară (clasa 43); medicamentele (clasa 05) etc.

Cifrele prezentate demonstrează ca producătorii şi prestatorii de servicii autohtoni conştientizează importanţa protejării mărcilor nu doar pe plan naţional, dar şi internaţional în scopul dezvoltării unei afaceri de succes.

Asigurarea protecţiei mărcilor reprezintă unul dintre paşii obligatorii pe care urmează să-i întreprindă orice companie care doreşte să promoveze un produs sau serviciu diferenţiindu-l de cele ale concurenţilor prin elemente, cum ar fi: logo, nume, culori, formă, etc. Pentru întreprinderile autohtone exportatoare, asigurarea protecţiei mărcii trebuie realizată atît pentru piaţa Republicii Moldova, cît şi pe pieţele ce prezintă interes pentru extinderea afacerii.

Sistemul de la Madrid instituit în baza a 2 tratate internaţionale la care Republica Moldova este parte (Aranajamentul de la Madrid privind înregistrarea internaţională a mărcilor şi Protocolul referitor la acest Aranajament) oferă un instrument eficient, accesibil şi sigur de protecţie a mărcilor pe plan internaţional. Cererile de înregistrare internaţională a mărcilor prin Sistemul de la Madrid sunt expediate la Biroul Internaţional al OMPI de AGEPI, astfel fiind posibilă o monitorizare a tendinţelor, intereselor economice şi vectorilor de dezvoltare a afacerilor din Republica Moldova peste hotare.

Adrian Platon

Inapoi la arhiva noutaților