Serviciului Fiscal de Stat, prin intermediul Î.S. „Fiscservinform”, a lansat un şir de servicii electronice, care vin să asigure comoditatea subiecţilor impozabili în relaţia lor cu autoritatea fiscală, transmite CURENTUL, cu referire la un comunicat al Î.S. „Fiscservinform”.
În acest context, conform unui studiu statistic efectuat cele mai utilizate 3 servicii electronice fiscale sunt:
SIA ”Declaraţie electronică” – 31 975 utilizatori. Serviciul oferă tuturor contribuabililor posibilitatea de a depune rapoartele fiscale cu aplicarea semnăturii digitale sau semnăturii electronice de autentificare. Serviciul dat reprezintă un instrument eficient de creare, verificare şi transmitere a rapoartelor fiscale prin intermediul reţelei internet, fără necesitate de deplasare la organul fiscal. De asemenea, oferă posibilitatea de a importa rapoartele fiscale pregătite preventiv în programele de evidenţă contabilă a utilizatorilor.
SIA „Contul curent al contribuabilului”, lansat recent cu sprijinul poporului american prin programul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională „Comerţ, Investiţii şi Reglementarea Activităţii de Întreprinzător” (BRITE), în doar 2,5 luni de la implementare acesta a fost utilizat de 7 500 agenţi economici. Serviciul respectiv oferă posibilitatea de vizualizare a informaţiei privind obligaţiunile fiscale a tuturor subdiviziunilor companiei într-un singur cont, pe una sau pe toate clasificaţiile bugetare. Respectiv, dispunând de un calculator conectat la internet, direct de la serviciu sau de la domiciliu, la orice oră, ei îşi pot verifica restanţele sau supraplăţile la Bugetul Public Naţional.
„Registrul general electronic al facturilor fiscale”. Începînd cu 1 iulie 2012 companiile care eliberează facturi fiscale pentru livrările impozabile, în care valoarea totală a impozitelor depăşeşte suma de 100 000 lei – au obligaţiunea de a înregistra în sistem aceste facturi. Rolul SIA „Registrul general al facturilor fiscale” în administrarea fiscală este unul foarte important, din moment ce condiţionează depistarea operativă şi contracararea cazurilor de evaziune fiscală, respectiv, în acest mod sporeşte civismul fiscal în societate. În particular, acest serviciu previne evaziunea de la plata impozitelor a subiecţilor impunerii cu TVA, prin depistarea facturilor fiscale care nu au la bază operaţiuni economice reale; depistarea operaţiunilor fictive de micşorare a TVA, ca urmare a implementării procedurii de înregistrare instantanee a facturii fiscale eliberate.
Din punct de vedere tehnic, acest sistem permite evitarea omisiunilor sau greşelilor admise de către contribuabili la emiterea facturilor fiscale, adică înregistrarea facturilor fiscale îi motivează să verifice minuţios orice date cuprinse în factura fiscală. Acest serviciu a fost accesat de către 10 758 companii.
Toate serviciile electronice fiscale, care sunt mai mult de 21 la număr şi au drept scop informarea, dar şi ridicarea nivelului de deservire a contribuabililor, sunt prestate de Î.S. „Fiscservinform” prin ghişeul unic servicii.fisc.md.
Adrian Platon
Sursa: www.fiscservinform.md