Prezent cu o cotă între 20-40% pe piaţa europeană, leasingul operaţional este foarte puţin cunoscut în industria de leasing din Moldova, unde se dă preferinţă celui financiar. Unica companie care şi-a propus să presteze acest gen de activitate, a abandonat ideea acum un an, fără să înregistreze vreo tranzacţie, scrie capital.market.md.
Principala diferenţă dintre leasingul operaţional şi cel financiar vine la momentul încheierii perioadei de leasing. În cazul leasingului financiar, clientul intră în posesia autoturismului, spre exemplu, după plata ratei finale, însă în cazul leasingului operaţional, clientul nu are nicio obligaţie de achiziţie. Simplist, leasingul operaţional presupune închirierea unui bun, în rata de leasing fiind incluse atât asigurările, cât şi eventualele reparaţii. Specialiştii susţin că deşi toate cheltuielile sunt suportate de compania de leasing, rata lunară este mai mare pentru că leasingul operaţional nu presupune plata unui avans.
“În final, compania de leasing urmează să folosească acest bun într-un alt contract. În plus, se mai fac şi lichidări de stocuri a bunurilor care au trecut perioada de uzură, cu scopul de a răscumpăra investiţia şi a-şi reînnoi parcul de bunuri. Este destul de complicat să deţii o companie de leasing operaţional, mai ales în Moldova, pentru că trebuie să ai piaţă de desfacere pentru utilizatorii din prima sursă şi piaţă secundară pentru realizarea bunurilor care au fost folosite”, explică Angela Gladei, director general Total Leasing &Finance, companie care prestează leasing financiar.
În general, leasingul este o metodă utilizată de companii în momentul în care au nevoie de un anumit utilaj sau echipament şi nu doresc să-şi mobilizeze un volum semnificativ de fonduri pentru achiziţie, spun experţii. În această situaţie, au la dispoziţie două soluţii: leasingul operaţional şi cel financiar. Fiind două produse distincte, este clar că fiecare a fost conceput pentru situaţii diferite. Dacă o companie trebuie, de exemplu, să-şi asigure o capacitate crescută de transport pe termen scurt, atunci soluţia este leasingul operaţional. Dacă, însă, are nevoie de o flotă pe termen lung, varianta avantajoasă este leasingul financiar.
Ion Iovu, expert pe piaţa de leasing, susţine că pentru o companie care achiziţionează un bun prin leasingul operaţional, perioada de interes ar trebui să fie una scurtă, deoarece pe termen lung este dezavantajos şi, în acest caz, e mai indicată opţiunea unui leasing financiar. “Mai apar şi o serie de factori care depind de persoana terţă, adică care preia leasingul operaţional. Sunt, de facto, riscuri care intervin în funcţie de modul de utilizare a bunului”, spune Ion Iovu.
Avansul sau cheltuielile legate de întreţinerea vehiculului sunt principalele dezavantaje ale leasingului financiar în raport cu cel operaţional. La leasingul financiar, utilizatorul devine proprietarul bunului la sfârşitul perioadei de contractare, spre deosebire de contractul de leasing operaţional. Pe de altă parte, leasingul operaţional presupune semnarea unui contract pe o perioadă determinată, cu instituţia finanţatoare şi plata unei rate lunare pentru utilizarea autovehiculului. În schimbul acestei rate lunare, compania de leasing se ocupă de toate responsabilităţile aferente autovehiculului dat în folosinţă, respectiv: plata taxelor şi a asigurărilor, reparaţiile, întreţinerea sau chiar schimbarea anvelopelor. În cazul leasingului operaţional, rata lunară este compusă din amortizare şi beneficiul companiei de leasing, iar autovehiculul se inregistrează în contabilitate ca mijloc fix al firmei finanţatoare. În acelaşi timp, la finalul contractului, utilizatorul poate alege să returneze bunul, să-l achiziţioneze sau să prelungească contractul.
Potenţialii clienţi ai unei companii de leasing ar fi din unele domenii specifice, precum companii mici de construcţii, cele din domeniul IT sau cele din domeniul producerii.
„La moment, nu există cerere pentru finanţarea în leasing a bunurilor cu valoarea mai mare de 2 mil. euro. Iar companiile locale de leasing nu pot finanţa şi nici nu prea au interesul de a se implica în proiecte mari din cauza unui risc financiar sporit. Puţin probabil că o companie locală de leasing şi-ar permite să finanţeze bunuri în valoare de câteva milioane de euro. De regulă, utilajele şi mărfurile cu valoare mare sunt finanţate de companiile internaţionale specializate”, consideră Victor Sula, preşedintele societăţii „MAIB-Leasing” SA. Acesta a subliniat că companiile autohtone de leasing au acces şi utilizează resurse financiare destul de scumpe, la o dobândă de circa 10% în lei, pe când cele din Europa ajung la cota de 3-4% anual.
“Companiile de leasing din Moldova ar fi mai puţin interesate de prestarea leasingului operaţional, întrucât această operaţiune presupune riscuri sporite şi cheltuieli financiare mari”. Expertul susţine că există şi probleme legate de lipsa reglementării industriei de leasing şi de fiscalitate. “Sectorul bancar este tratat într-un fel, iar sectorul financiar nebancar se supune altui tip de tratament fiscal. Operaţiunea în sine de leasing financiar nu este impozabilă cu TVA, dar la leasingul operaţional devine impozabilă. Este un detaliu care scumpeşte mult bunul procurat prin leasingul operaţional”, conchide Ion Iovu.
“Bineînţeles că ar putea să apară cerere, ea reiese din dezvoltarea economică a ţării, îndeosebi a ramurilor car e se reflectă în structura PIB-ului – comerţul, agricultura şi unele industrii de producere. Dar compania pe care o administrez nu are scopul să se implice în operaţiuni de leasing operaţional. În afară de cheltuieli de cumpărare şi prestare a acestui serviciu, trebuie să ai şi o companie care să se ocupe de reparaţia utilajului. Nu ştiu cine şi-ar permite acest lux. Adică sunt costuri foarte mari. Plus, resursele umane”, menţionează Angela Gladei.
Unica companie care şi-a propus să presteze leasingul operaţional pe piaţa din Moldova, Optima Leasing SA, nu a înregistrat nici o operaţiune de acest gen. “Din păcate, cererea pe piaţa moldovenească este foarte redusă, iar cultura financiară a agenţilor economici lasă de dorit. Până la urmă, deşi compania noastră a încercat să facă un transfer de experienţă de pe piaţa germană, am fost nevoiţi să sistăm activitatea anul trecut”, susţine unul dintre reprezentanţii fostei companii Optima Leasing. O altă încercare a fost făcută de grupul românesc Industrial Acces, care are extindere în alte două ţări. Dar şi aceasta, se pare, că nu prea are succes pe piaţa de leasing din Moldova, or a înregistrat doar 4 operaţiuni pe parcursul anului trecut.
Pe de altă parte, experţii spun că sunt agenţi economici mari care doresc să procure utilaj prin leasingul operaţional, dar aceştia recurg la serviciile companiilor internaţionale care prestează acest gen de activitate.
Lilia Platon