Vicepremierul Valeriu Lazăr, ministru al Economiei, a avut ieri o întrevedere cu reprezentanții Centrului Internațional de Comerț, aflați la Chișinău într-o misiune de evaluare, la invitația Ministerului Economiei și MIEPO. Principalul subiect pe agenda întîlnirii a fost ridicarea competitivității întreprinderilor moldovenești în contextul încadrării Republicii Moldova în spaţiul economic European odată cu crearea Zonei de comerț liber cu UE, transmite Curentul.md
În cadrul discuției, ministrul Economiei a remarcat că la ora actuală principala preocupare a Ministerului Economiei este sporirea competitivității întreprinderilor autohtone în sensul complex al conceptului, întru facilitarea accesului la finanțare, îmbunătățirea mediului de afaceri, a infrastructurii calității.
De asemenea, Valeriu Lazăr a subliniat că preluarea celor mai bune practici ale țărilor care au parcurs o experiență similară, precum și identificarea celor mai eficiente instrumente vor ajuta întreprinderile autohtone să-și sporească competitivitatea și să acceseze noi piețe de desfacere, iar instituția-cheie la nivel naţional este Organizația pentru Atragerea Investițiilor și Promovarea Exporturilor din Republica Moldova (MIEPO).
“Ţara noastră are o economie adaptabilă, antreprenorii noştri învaţă repede, însă avem nevoie de repere pentru a cunoaşte practicile şi cerinţele noilor pieţe. În acest sens Centrul Internaţional de Comerţ are o experienţă utilă pe pieţele care ne interesează, atît din Europa, Asia, cît şi din Africa”, a spus Valeriu Lazăr.
Elena Boutrimova, șefa Oficiului pentru Europa de Est și Asia Centrală a menționat în cadrul întrevederii, că Centrul Internaţional de Comerţ este interesat să promoveze în ţara noastră dezvoltarea economică prin intermediul stimulării comerţului internaţional, a exportului şi dezvoltarea afacerilor internaţionale, întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi acordarea de asistenţă privind consolidarea capacitaţilor instituţiilor de promovare a exportului.
Centrul Internaţional de Comerţ reprezintă o agenţie comună a Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC) şi a Conferinţei Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (UNCTAD), cu sediul la Geneva, scopul ei fiind de a ajuta statele in curs de dezvoltare să devină competitive pe pieţele globale prin promovarea politicilor în beneficiul întreprinderilor exportatoare, incluziunea în fluxul principal al pieţei şi durabilitate în politicile de promovare a comerţului şi dezvoltare a exportului.
În continuare, delegaţia va avea un şir de întruniri cu reprezentanţii mediului de afaceri şi donatori, va evalua şi examina necesităţile de asistenţă tehnică în domeniul promovării exportului în ţara noastră, iar la final va identifica soluţii sub forma de proiecte specifice pentru diferite sectoare ale economiei naţionale.
Diana Cebotari, stagiară