La 29 ianuarie curent, în cadrul Galei Businessului Moldovenesc, au fost premiaţi laureaţii concursului ”Marca Comercială a anului 2014”, organizat de catre Camera de Comerţ şi Industie (CCI) şi Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală din Republica Moldova (AGEPI). Concursul, aflat la a XII-a ediţie, este organizat tradiţional în cadrul expoziţiei naţionale ”Fabricat în Moldova” şi oferă o posibilitate unică pentru a analiza experienţa de creare şi promovare a mărcilor comerciale, ce permite evidenţierea liderilor şi stabilirea dinamicii comportamentului consumatorilor pe piaţa autohtonă, transmite CURENTUL.
În deschiderea evenimentului, domnul Valeriu Lazăr, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova, Preşedintele Comitetului organizatoric al concursului, a ţinut să menţioneze că acest concurs se organizează pentru prima data în condiţiile Acordului de Comerţ Liber cu UE, de asemenea, a specificat faptul că ”Marca comercială” se bazează pe principiul continuităţii şi inovaţiilor iată de ce în fiecare an, au fost organizate noi categorii de premiere a întreprinderilor: Concursul Operator Naţional Responsabil şi Concursul pentru Realizări în domeniul calităţii cu subcategoriile: Produse industriale; Produse de larg consum; Produse alimentare şi agricole; Servicii.
Doamna Lilia Bolocan, Directorul General AGEPI, vicepreşedintele Comitetului organizatoric, în luarea sa de cuvînt a menţionat că marca este cea care conturează personalitatea şi identitatea produselor şi serviciilor, în acelaşi timp ea are şi un rol de ”educare” a consumatorului în ceea ce priveşte calitatea acestora. De asemenea, dumneaei a felicitat şi încurajat cele mai active şi curajoase întreprinderi ce au luat parte la concurs specificînd că ei reprezintă promotorii economiei naţionale şi că ar trebui să ne mîndrim cu serviciile şi produsele noastre.
Pe parcursul anilor 2003 -2014, în cadrul concursului, au fost prezentate în jur de 1000 de mărci ale întreprinderilor din 16 regiuni ale ţării, municipiul Chişinau şi Bălţi. În acest an, la concursul ”Marca comercială a anului” au fost depuse 73 de dosare, care au concurat pentru distincţiile de la cele 9 nominalizări pentru 11 categorii de produse şi servicii, şi anume:
Nominalizările conform criteriilor de consum: Aprecierea Consumatorilor, Marca locală.
Nominalizările conform criteriilor de profesionalism: Debutul Anului, Marca comercială Export, Marca comercială Inter, Marca comercială Favorita anului, Marca comercială Responsabilă Social, Marca Consacrată, Reputaţie şi Încredere.
Astfel, la cea de-a XII-a ediţie a concursului „Marca Comercială a anului”, au fost acordate 58 de premii, inclusiv Mercuriu de Aur – 22 , Medalia de aur – 19; Medalia de argint -14; Medalia de bronz – 3. Distincţiile au fost înmînate laureaţilor de către E.S. Dl Pirkka Tapiola, şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova şi Dna Lilia Bolocan, Director General AGEPI.
De asemenea, în cadrul Galei Businessului Moldovenesc au fost premiate întreprinderile, învingătoare ale concursului „Premiul pentru realizări în domeniul calităţii”, concursului Medalia de Aur a Expoziţiei naţionale „Fabricat în Moldova”, precum şi a concursului „Promovăm siguranţa alimentară”, organizat de Fundaţia Est-Europeană cu sprijinul Uniunii Europene, Guvernelor Suediei şi a Danemarcei. Distincţiile au fost înmînate laureaţilor de către E.S. Dna Ingrid Tersman, Ambasador al Suediei în Republica Moldova, Dl Octavian Calmic, Viceministrul economiei şi Dl Valeriu Lazăr, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova.
Gala Businessului Moldovenesc a fost organizat în premieră de către Camera de Comerţ şi Industrie în parteneriat cu Agenţia de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI), Ministerul Economiei, cu instituţiile sale specializate – Organizaţia pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM), Institutul Naţional de Standardizare, Institutul Naţional de Metrologie, Centrul naţional de acreditare „MOLDAC” – şi Asociaţia patronală în domeniul evaluării conformităţii produselor, Fundatia Est-Europeană, Oficiul Naţional al Viei şi Vinului şi Proiectul USAID CEED II.
Adrian Platon