[ X ]
[ X ]
[ X ]
Antreprenorii moldoveni au economisit zeci de milioane de lei. Iată cum a fost posibil!
23 Decembrie

Secretariatul Consiliului Economic al Prim-ministrului  a prezentat raportul de activitate pentru perioada 2014-2015, precum și obiectivele, prioritățile și inițiativele care sunt în derulare, transmite CURENTUL.

„Prin activitatea desfășurată pe parcursul anilor 2014-2015, Consiliul Economic al Prim-ministrului a reușit să intensifice dialogul public-privat. Inițiativele și intervențiile, propuse în urma consultărilor cu mediul de afaceri, au dus la economii semnificative de timp și bani. Datorită intervențiilor Consiliului Economic, din ultimii doi ani, antreprenorii au economisit aproximativ 87 de mln. de lei, bani care constituiau costuri inutile sau pierderi în procesul de interacțiune a acestora cu birocrația. De asemenea, anual antreprenorii pierdeau în așteptare 67 mii de zile de lucru, pentru diferite acte, certificate, aprobări și autorizări. Multe intervenții punctuale au ținut să excludă riscul corupției și mitei prin clarificarea unor reguli și simplificarea sau anularea procedurilor”, se menţionează în raport.

Șeful Secretariatului Consiliului Economic al Prim-ministrului, Dumitru Alaiba, a menționat că printre principalele proiecte realizate de Consiliu au fost:

  • reducerea numărului de acte în procesul de vămuire a mărfurilor importate și exportate în Moldova (pentru export numărul actelor care însoțeau declarația vamală a fost redus de la 9 la 3, iar pentru import – de la 11 la 3). Conform estimărilor, doar această simplificare economisește anual antreprenorilor aproximativ 55 de mln. de lei ce erau pierduți pe birocrație și colectarea actelor inutile. Anual au loc aproximativ 150 mii de operațiuni de export și 250 de mii de operațiuni de import;
  • anularea prezentării extraselor din Registru de stat al unităților de drept. Antreprenorii vor economisi aproximativ 8 mln. de lei, acestea fiind costurile totale suportate de către antreprenori pentru obținerea extraselor din Registrele de stat ale persoanelor juridice și întreprinzătorilor individuali. Din 50 de instituții ce trebuiau să implementeze această reformă, 42 deja au anulat necesitatea prezentării acestui document intermediar care constituia o barieră în plus;
  • publicarea setului de date despre fondatorii întreprinderilor din Republica Moldova, inclusiv numele fondatorilor a 200 de mii de companii din Moldova. Urmare a insistențelor Secretariatului, a fost deschis setul de date despre întreprinderile din Moldova, în strictă conformitate cu legislația. Această inițiativă are o componentă puternică de prevenire a corupției și traficului de influență, dar și de economisire a circa 4,4 mln. de lei anual;
  • simplificarea procedurii de export a produselor de origine animalieră. Antreprenorii vor economis anual cca 1,5 mln. de lei. Numărul de vizite a fost redus cu 70%, iar numărul de zile de așteptare – cu 50%;
  • oferirea asistenței Serviciului Vamal pentru publicarea listei agenților economici care au fost supuși controlului de stat. Deși nu există o prevedere expres în lege, Serviciul Vamal publică trimestrial lista companiilor unde au efectuat controale, lucru care contribuie la transparența controalelor de stat;
  • raportarea electronică la Biroul Național de Statistică – lansată urmare a sesizărilor mediului de afaceri. La moment, deja 1500 de companii raportează online. Acum toate instituțiile statului, care solicită antreprenorilor rapoarte, au opțiunea de raportare electronică;
  • simplificarea procedurii de înregistrare a afacerii (de la 5 pași la 1 pas, iar durata – de la 5 zile la o zi). Noile întreprinderi înregistrate vor economisi circa 96 de mii de ore de lucru anual datorită simplificărilor. Anual, se înregistrează circa 6 mii de companii noi;
  • platforma finantare.gov.md – pentru o transparență deplină a oportunităților de finanțare a afacerilor. Pe portal sunt disponibile 33 scheme de finanțare a afacerilor, în sumă totală de aproximativ 500 mln. de euro..

În continuare, pe agenda Consiliului Economic rămân inițiativele demarate, dar nefinisate precum:

– liberalizarea proiectelor salariale – dreptul fiecărui angajat de a-și alege banca la care să primească salariul, lucru care va anima concurența dintre băncile comerciale în acest domeniu;

– eliminarea obligativității ștampilei. Deși această inițiativă ar fi putut realizată, Parlamentul a respins un proiect susținut atât de reprezentanții asociațiilor de afaceri, cât și de partenerii de dezvoltare. Inițiativa dată ar putea economisi antreprenorilor 10 milioane de lei anual;

– simplificarea cadrului de raportare prin introducerea raportului unic și a schimbului de informații dintre autorități, lucru care va economisi antreprenorilor o sumă substanțială.

„În perioada 2014-2015, Republica Moldova a urcat în clasamentele mondiale, unele rezultate se datorează inclusiv eforturilor Secretariatului Consiliului Economic. Astfel, Moldova s-a poziționat pe locul 3 în clasamentul Băncii Mondiale „Open Corporates”, datorită nivelului dezvăluirii registrelor comerciale. În clasamentul Băncii Mondiale Doing Business, în anul 2014, Moldova a urcat 19 poziții, înregistrând progrese semnificative la capitolul accesibilitatea creditelor. În 2015, deși per general clasamentul Doing Business a arătat o scădere, la indicatorul „Deschiderea afacerii”, unde Secretariatul a fost activ în simplificarea procedurii, a fost înregistrată o creștere de 9 poziții”, se mai menţionează în document.

Potrivit lui Dumitru Alaiba, vectorul activității Consiliului Economic al Prim-ministrului a rămas în continuare orientat spre înlăturarea principalelor constrângeri din calea dezvoltării sectorului privat, asigurarea unui cadru de reglementare clar, funcțional, nediscriminatoriu și transparent, reducerea birocrației și minimalizarea riscului corupției.

Adrian Platon

Inapoi la arhiva noutaților